Ylikuntoa ilmassa?

Jo hetken aikaa reenit on tuntunut raskaammilta kun ennen, unihäiriöt on vaivanneet ja väsymys on ollut tavallista suurempaa. ”Perustelin” kuitenkin itselleni aina reeniväsymyksen jollain syyllä kuten huonoilla yöunilla tai töillä. Sarjapainotkaan ei ole hetkeen nousseet ja välillä on ollut reenien suhteen ”junnaava” olo.

Perjantaina reenin jälkeen alkoi järkyttävä väsymys ja kooma. Sohvalta nouseminenkin tuntu raskaalta ja haukottelin koko päivän. Menin aikaisin nukkumaan, nukuin yön huonosti ja lauantaina en meinannut päästä sängystä ylös kun jokapaikkaan särki ja noustessa huimasi. Jo perjantaina ei ruoka ollut maistunut yhtä hyvin kuin tavallisesti (jolloin voisin syödä koko ajan) ja lauantaina ruokahalut oli kokonaan poissa ja kaikki hajut ällötti. Kummipojan synttäritkin jouduin jättämään väliin, kun en yksinkertaisesti pysynyt pystyssä ja makasinkin koko päivän viltin alla torkahdellen. Illalla menin aikaisin nukkumaan, nukuin koko yön ja jatkoin unia vielä ensimmäisen heräämisen jälkeen pitkälle iltapäivään. Kuumetta, nuhaa tai kurkkukipua mulla ei ole. Ihan järjetön väsymys vaan. Nyt iltaa kohden olo on alkanut onneksi jo vähän kohenemaan ja ruokaakin oon saanut syötyä.

Kevyen viikon pitämistä suositellaan pidettäväksi noin neljän viikon välein ja oon itsekin siitä usein lukenut. Täytyy nyt kyllä myöntää, että reenivihkoa selatessa kävi ilmi, että kevyt viikko on jäänyt välistä jo pidemmänkin aikaa. Vielä kun ilmatkin on olleet niin hianot, että jalka on noussut kevyesti lenkille, on tullut sykittyä liikaa ja levättyä liian vähän, vaikka sitä ei itse ole tajunnutkaan.

Nyt onkin sen kevyemmän viikon vuoro, sillä haluan välttää pahan ylikunnon kehittymisen, jonka oireita ovat mm. seuraavat:

Ylikunto tai ylirasitus tarkoittaa sitä, että elimistöä on rasitettu enemmän kuin mistä sillä on sillä hetkellä mahdollisuudet palautua. Ylikuntoon joutuneen henkilön fyysisen ja psyykkisen kuorman määrä on kasvanut kovemmaksi, kuin mistä elimistöllä on mahdollista palautua. Ylikuntoa esintyy akuuttina (palautuminen 1–4 viikkoa) sekä kroonisena (palautuminen kolmesta kuukaudesta jopa vuosiin). Kroonisesta ylikunnosta käytetään paremminkin nimeä ylikuormitustila. Ylikuntoa esiintyy melkeinpä kaikkien urheilulajien harjoittavien keskuudessa, mutta erityisen yleistä se on kestävyyslajeissa.Ylikuntoa esiintyy niin aktiiviliikkujilla kuin ammattiurheilijoiden keskuudessa.

Ylikunto oireilee yksilöllisesti. Ylikunnon oireet voidaan jakaa fyysisiin ja psyykkisiin. Fysiisiin kuuluvat muun muassa suorituskyvyn lasku, voimattomuus, lihasarkuus, lisääntynyt hikoilu, kohonnut lepoverenpaine, vapina, rytmihäiriöt, heikentynyt unensaanti tai yliuneliaisuus, heikentynyt tai suurentunut ruokahalu, kohonnut lepopulssi, korkea tai liian matala palautumissyke, kuumeilu ja huonontunut vastustuskyky. Psyykkisiin oireisiin kuuluvat masennus, flegmaattisuus, liikunnan ilon katoaminen, välinpitämättömyys, hermostuneisuus, jännittyneisyys, hämmennys, pelko, ahdistus, ärtyneisyys ja oudot mielihalut.

Että sellaista pikkuväsymystä tänne tällä kertaa. Viime keväänä ennen maaliskuista leikkausta alko ilmassa leijua vähän samankaltaisia väsymyksen oireita, jonka pahenemisen kuitenkin leikkaus ja sitä seurannut parin kuukauden urheilukielto varmaan esti. Nyt kun ei ole ollut mitään estettä urheilulle ja aikaakin on ollut, niin ei ole ollut mitään syytä jättää reenejä välistä ja omatuntokin on heti kolkutellut, jos oon miettinyt etten meniskään salille tai hölkkäilemaan. Aionkin nyt pitää pikkutauon salilta ja katsella miten olo paranee, toivottavasti muutaman päivän lepo ja rauhallisesti otto auttais jo asiaan…

Muistakaa siis kuunnella sitä kehoanne! Yrittäkää erottaa toisistaan laiskuus ja todellinen väsymys, vaikka se allekirjoittaneellakin näköjään vaikeaa on. Täytyykin panostaa enemmän itsensä kuunteluun, oon vähän liian suorittaja monessakin asiassa, vaadin itseltäni paljon ja haluan olla aina paras….

Tällähetkellä kirjoittelen ruudun takana naama vitivalkoisena, mutta alla vielä pirtsakka keskiviikkoinen Vappukuva:D Vappuna näin rakkaita ystäviä ja kävin ulkoiluttamassa tanssijalkaakin perinteisellä Klubilla. Alkoholi on jäänyt mulla vähälle, suoraansanottuna lähes kokonaan pois viimesen vuoden aikana ja olin nytkin autolla liikenteessä, mutta se ei menoa haitannut, päinvastoin:)

IMG_5033-001

Sade

3 vastausta artikkeliin “Ylikuntoa ilmassa?”

  1. Hyvä kirjoitus, itse on tullut mietittyä näitä samoja asioita lähiaikoina. Kevennettyjä viikkoja on henkisesti tosi hankalaa pitää, vaikka ihan hyvin tiedostan miten tärkeitä ne paljon liikkuvalle ovat… Huomaan vain itsessäni just ton saman, että heti alkaa omatunto soimata kun miettii treenin skippaamista. Monesti sitä vaan ajattelee, että sisulla mennään ja huono treeni on parempi kuin ei treeniä ollenkaan, vaikka eihän se nyt ihan niin mene 😀 Myös toi suorittaminen on vähän liiankin tuttua ja se nimenomaan vie liikunnasta sen ilon. Ei siitä liikunnasta ehdi aina edes nauttia, kun päällimmäisenä ajatuksena on vaan se montako treeniä on tältä viikolta pulkassa ja mihin väliin sovittaa loput. Joskus on pakko väkisin pysähtyä muistuttamaan itseään, että meneekö se viikko nyt ihan oikeasti pilalle jos yksi aamulenkki jää välistä, vai tekisikö kuitenkin vaan ihan hyvää sille kropalle välillä levätä kunnolla ja lopettaa turha stressaaminen. Helppoja asioita kirjoittaa mut yllättävän vaikeita toteuttaa 🙂

    • Kiitos kommentistasi!:) Tuttuja ajatuksia juuri noikin että ”montako viikon reeniä takana, monta edessä ja missä välissä”. Relax- take it easyyyyyyy olis varmaan hyvä motto tähän väliin!:D

  2. Hyvä kirjoitus ja hienoa, että tuot myös tätä tärkeää ”varjopuolta” esiin. Itse pidän aina vähintään 4 treeniviikon jälkeen kevyen vkon ja mun palautumiskyky on sen verran heikko että mun on käytännössä pakko pitää lepoa ja kevennellä treeniä kovasti. Kuitenkin helpottaa se, että salilla saa käydä, kunhan tekee kevyemmin (n. 60 %). Jos sulla on joku auktoriteetti kuten joku hyvä PT, Lihastohtori tms hahmo, niin katso mitä hän asiasta sanoo. Uskoisin, että on helppo toteuttaa ihmisen sanaa, jonka arvostelukykyyn ja tietoon / osaamiseen treeniasioissa luottaa. Mä ainakin haluan pitää sen kevennyksen just siks, että tiedän sen tekevän mun kehitykselle hyvää. Ja kehittyminen on keskiössä 🙂

 
Tykkää jutusta