Nokkosmunakas

Viimeyön 12 tunnin unien jälkeen viikonlopun järkyttävästä univajeesta ja Joensuuhun ja takas matkustamisen väsymyksestä aletaan pikkuhiljaa olla voitonpuolella. Bussissa istuminen plus liikkasalin lattialla retkipatjalla nukkuminen veti vähän paikat jumiin ja 24/7 ghettoblasterista pauhannut musa pään kipeäksi, mutta hauskaa oli. Erittäin mukava ja kaikinpuolin onnistunut, mutta raskas opiskelijaelämäreissu takana siis!:)

Tänään kävin salilla tekeen kevyen olkapää-ojentajan. Ei vaan oikein meinannut millään irrota. Varmaan viikonlopun sekasin menneet rytmit ja väsymys vielä painaa, mutta eipä oteta tästä ressiä ja huomenna sitten jo toivottavasti paremmalla fiiliksellä salille.

IMG_4581Munakas on yks mun lemppari hätävararuoka. Helppoa, nopeaa ja proteiinirikasta. Tänään tein kohta erääntyvistä munista ja Cocovin nokkosjauheesta kevyen nokkosmunakkaan. Joskus teen paljon ruokaisampia munakkaita ja lisään munien sekaan esimerkiks kalkkunaleikettä, mutta nyt mentiin vaan kasvispainotteisesti.

Nokkosmunakas 1kpl:

  • I kananmuna
  • 3 valkuaista
  • 1-2 tl nokkosjauhetta
  • Oman maun mukaan Cocovin kuorittuja hampunsiemeniä
  • Pari tomaattia

Lisäks pannun voiteluun tippa kookosöljyä ja munakkaan päälle ripaus Kalaharin suolaa:)IMG_4586

IMG_4589Cocovilta yhteistyönä saadusta nokkosjauheesta vähän lisäinfoa: Suomalaisessa puhtaassa luonnossa kasvatettu korkealaatuinen CocoVi nokkosjauhe on valmistettu puhtaista lehdistä murskaamalla ja matalassa lämpötilassa kuivattamalla. Näin vitamiinit säilyvät ja tuote säilyttää raikkaan vihreän tuoksun ja kauniin vihreän värin. Nokkonen sisältää runsaasti useita vitamiineja (A, C, E, K, B1, B2, B3, foolihappo), kivennäisaineita (kalsium, kalium, magnesium, mangaani, rauta, sinkki), flavonoideja, klorofylliä eli lehtivihreää sekä runsaasti erilaisia elimistölle tärkeitä happoja. Nokkosta pidetään monin tavoin terveellisenä ja vahvistavana kasvina.

Kuinka käyttää: Käytä nokkkosta esimerkiksi teehen ja muihin juomiin, nokkosruokiin, leivonnaisiin ja viherjauhelisänä esimerkiksi viiliin, jugurtteihin ja keittoihin. Sopii myös
loistavasti esimerkiksi pinaatin korvikkeeksi ruoan laittoon.

HUOM! Nokkosta ei suositella henkilöille, jotka kärsivät sydämen tai munuaisten vajaatoiminnasta ja siitä johtuvasta turvotuksesta.
Suositeltava päiväannos: 1 tl – 1 rklIMG_4596

IMG_4604

IMG_4603

IMG_4606

Sade

 
Tykkää jutusta