Mitä söin tänään?

Koko viikko on mennyt ruokaostoksia tarkasti suunnitellen, jotta ruokahävikki tänä aamuna Helsinkikotoa lähtiessä olis mahdollisimman pieni, sillä tulin väliviikon viettoon tänne kotikotiin Tampereelle. Päätinkin tallentaa kaikki tän päivän ”jämä” syömiset kännykän muistiin vertaillakseni niitä huvinvuoks ”normipäivän” syömisiini.

Aamu alkoi ihan kuten aina; herättyäni vedin vitamiinit ja puoli litraa vettä kurkusta alas, jonka jälkeen puuro pellavansiemenillä, raejuustolla ja mehukeiton loppuliruilla napaan ja päälle vielä toinen puoli litraa vettä. Vettä juon pitkin päivää 3-4 litraa ja varsinkin aamulla tulee heti ihan tuhnu olo ja päätä särkee, jos jättää jostain syystä vedet juomatta. Jättiannos puuroa on mun basic joka aamu ja aina sitä vaan tahtois lisää… <3

IMG_20140228_190451

Aamupalan jälkeen kävin salilla tekemässä selkä-takareisi reenin, jonka päälle nautin cookies&cream palkkarin ja kuvasta puuttuvan banaanin! (Vissiin ollut aika kiire sen syömisen kanssa…)

IMG_20140228_190359

Suihkun jälkeen pakkasin loppuun ja alotin jääkaapintyhjennys lounaan kokoamisen. Tadaa: täysjyvätortillalättyjä, raejuustoa ja salaattia. Aika ”karua” ja pieni annos, mutta tyydytti mut ravintoarvojensa puolesta ihan hyvin. En yleensä kyllä käytä pelkkää raejuustoa protskunlähteenä aterioilla, mutta tää oli nyt ainoa protskunlähde mitä jääkaapista löytyi:D Maitoakin oli pakko juoda lasillinen, jotta kahvia varten ostettu maitopurkki hupenis edes vähän… Ei kyllä mennyt maito oikein alas kun en ole sitä pelkiltään juonut enää pitkään aikaan, joten loppupurkki jäi lahjoituksena kämppikselle:D

IMG_20140228_190321

Lounaan ”jälkkäriks” söin kourallisen Cocovin mulperimarjoja ja hmm alle ruokalusikallisen makeuttamatonta maapähkinävoita, jota sivelin kuvasta puuttuvan real-täysjyväviipaleen päälle!

IMG_20140228_190118

Lounaan jälkeen lähdin kimpsuineni koululle suorittaan tentin, jonka jälkeen jatkoin suoraan junaan. Junassa oli välipalan aika ja nautinkin Skyr-rahkan, jääkaapin vihanneslokerossa majailleen viimeisen omenan, kahvia ja muutaman kourallisen Cocovin trailmixiä, joka sisältää mulpereita, gojimarjoja, kaakonibsejä, casheweitä ja manteleita.

IMG_20140228_190039

Kotikotona odotti perus makaroonilaatikkoa. Tekisin itse rasvattomamman ja ehdottomasti täysjyväisen version, mutta ruoka ei ole mulle ihan niin iso juttu, että olisin tuonut omat eväät tilalle, vaan tällaisissa tapauksissa syön sen mitä tarjolla on (mutta nyt tulevan lomaviikon aion kyllä tyrannisoida ruokia täällä kotona ja hyökkään heti huomenna kaupoille mukaan, jotta pääsen vaikuttamaan ostoksiin ja tulevan viikon ruokiin;) Laatikon päälle söin vielä eilispäivän maukkaat bataattikeiton jämät (2x tuo annos) (Y)

IMG_20140228_190924

IMG_20140228_190621

Tän päivän syömiset päättyikin sitten perjantaihuumassa tähän ”vaivaiseen” protskupatukka iltapalaan…

IMG_20140228_191236

Kun vertaan tänpäivän syömisiä normipäivään, niin ainakin kasviksia söin tänään huomattavasti vähemmän mitä yleensä, sillä esimerkiks koulussa mun ylitsepursuava salaattilautanen jaksaa aina naurattaa kamuja:D Marjat plus iltarahkakin puuttu tänään kokonaan. Lounas oli ehkä vähän yksitoikkoinen ja pieni. Päivällinenkin mun makuun vähän ”epäterveellinen” ja annoskooltaan pienempi kuin mitä yleensä syön. Muuten meni kyllä massuun kaikkea mitä tavallisestikin, joskin noita ”pikkuhiluja” (mulpereita, gojimarjoja jne) tuli napsittua tänään eväänä vähän enemmän kuin yleensä. 🙂

ONNISTUNUT RUOKAHÄVIKIN MINIMOINTI JA NYT VIIKONLOPPU! RELAX, TAKE IT EASYYYYYYYYYYYYYYYYYYYIMG_20131117_001440

Nokkosmunakas

Viimeyön 12 tunnin unien jälkeen viikonlopun järkyttävästä univajeesta ja Joensuuhun ja takas matkustamisen väsymyksestä aletaan pikkuhiljaa olla voitonpuolella. Bussissa istuminen plus liikkasalin lattialla retkipatjalla nukkuminen veti vähän paikat jumiin ja 24/7 ghettoblasterista pauhannut musa pään kipeäksi, mutta hauskaa oli. Erittäin mukava ja kaikinpuolin onnistunut, mutta raskas opiskelijaelämäreissu takana siis!:)

Tänään kävin salilla tekeen kevyen olkapää-ojentajan. Ei vaan oikein meinannut millään irrota. Varmaan viikonlopun sekasin menneet rytmit ja väsymys vielä painaa, mutta eipä oteta tästä ressiä ja huomenna sitten jo toivottavasti paremmalla fiiliksellä salille.

IMG_4581Munakas on yks mun lemppari hätävararuoka. Helppoa, nopeaa ja proteiinirikasta. Tänään tein kohta erääntyvistä munista ja Cocovin nokkosjauheesta kevyen nokkosmunakkaan. Joskus teen paljon ruokaisampia munakkaita ja lisään munien sekaan esimerkiks kalkkunaleikettä, mutta nyt mentiin vaan kasvispainotteisesti.

Nokkosmunakas 1kpl:

  • I kananmuna
  • 3 valkuaista
  • 1-2 tl nokkosjauhetta
  • Oman maun mukaan Cocovin kuorittuja hampunsiemeniä
  • Pari tomaattia

Lisäks pannun voiteluun tippa kookosöljyä ja munakkaan päälle ripaus Kalaharin suolaa:)IMG_4586

IMG_4589Cocovilta yhteistyönä saadusta nokkosjauheesta vähän lisäinfoa: Suomalaisessa puhtaassa luonnossa kasvatettu korkealaatuinen CocoVi nokkosjauhe on valmistettu puhtaista lehdistä murskaamalla ja matalassa lämpötilassa kuivattamalla. Näin vitamiinit säilyvät ja tuote säilyttää raikkaan vihreän tuoksun ja kauniin vihreän värin. Nokkonen sisältää runsaasti useita vitamiineja (A, C, E, K, B1, B2, B3, foolihappo), kivennäisaineita (kalsium, kalium, magnesium, mangaani, rauta, sinkki), flavonoideja, klorofylliä eli lehtivihreää sekä runsaasti erilaisia elimistölle tärkeitä happoja. Nokkosta pidetään monin tavoin terveellisenä ja vahvistavana kasvina.

Kuinka käyttää: Käytä nokkkosta esimerkiksi teehen ja muihin juomiin, nokkosruokiin, leivonnaisiin ja viherjauhelisänä esimerkiksi viiliin, jugurtteihin ja keittoihin. Sopii myös
loistavasti esimerkiksi pinaatin korvikkeeksi ruoan laittoon.

HUOM! Nokkosta ei suositella henkilöille, jotka kärsivät sydämen tai munuaisten vajaatoiminnasta ja siitä johtuvasta turvotuksesta.
Suositeltava päiväannos: 1 tl – 1 rklIMG_4596

IMG_4604

IMG_4603

IMG_4606