Paluu salille+skolioosi

Tasan viikon täyslevon jälkeen tunsin tänään itseni terveeks ja suuntasinkin heti aamusta salille. Oli hauskaa mennä pitkästä aikaa entiselle ”koti”salille täällä Tampereella. Viime talvena tuli meinaan hinkattua paikassa monta kertaa viikossa:) Aika varovaisesti kuitenkin kokeilin kaikkea ja tein itse sovelletun koko kropan reenin. Hyvin sain sykkeet ylös ja hien virtaamaan.

Huomasin muuten taas jokapuolelta ympäröivien peilien avulla kiinnittää huomiota asiaan, jota mun pitäis salilla aina tarkkailla. Mulla on selässä skolioosi, eli selkäranka on mutkainen ja mulla vähän kuin S-kirjaimen muotoinen. Salilla ja varsinkin tuolla jumppasalin peiliseinien kautta huomaa toispuoleisuuden joissain liikkeissa ja selkäkin rasittuu yleensä vasemmalta puolelta paljon nopeammin, kun monissa liikkeissä selän muodosta johtuen paino ja tuki kasautuu enemmän toisen puolen lihaksille. Jumppasalin peiliseinät on hyviä muistutusapuja siihen, että pitäis keskittyä tasapuoliseen kehonhallintaan vielä enemmän. Tuppaan vaan ilman peilejä usein unohtaa kiinnittää huomiota siihen, että molemmat puolet tekis mahdollisimman tasapuolisesti liikkeitä. Toisen puolen enempi rasittuminen kun ei oikeastaan reenissä tunnu, vaan yleensä vasta reenin jälkeen huomaa mahdolliset erot jumeissa.

Venyttely ja kehonhuolto onkin tosi tärkeässä asemassa skolioosin hoidossa. Vähän on kyllä jäänyt taas mun venyttelyt huonoks tai oikeastaan liian lyhyiks:D Vuosi sitten kävin ohjatuilla kehonhuoltotunneilla ja siellä oikein kunnolla tunsi, kun lihakset lähti venyyn ja rentoutuun. Mun pitäis kyllä palata taas kehonhuoltotuntien pariin.. Ainoa vaan, että Helsingissä käyn salilla, jossa ei ole jumppia ollenkaan, joten pitäis sitten lähteä johkin ihan muualle jumppaamaan:/

Muita skolioosillisia reenimimmejä? Huomaatteko selkärangan ja lihasten vinoumat reenaillessa? Olis kiva kuulla miten huomioitte toispuoleisuutta liikkeissä etc:)

PhotoGrid_1387363754145

Sade

4 vastausta artikkeliin “Paluu salille+skolioosi”

  1. Täällä yksi kohtalontoveri huutelee 🙂 Itselläni skolioosi on aikoinaan hoidettu ehkä hieman huonosti ja nyt sitten lapojen välissä on iso mutka. Tulikin tossa mieleen että miten hyvin pystyt itse kontrolloimaan selän tasapainoa salilla? Itse olen palannut pikku hiljaa salille pitkän kilpaurheilu uran loputtua ja täytyy myöntää, että en muista selän hallinnan olleen näin vaikeaa 😀 toki itsellä vaikeuttaa hommaa se, että ranka on työntänyt lavan ja olkapään väärään paikkaan, mutta olisi kiva kuulla kuinka paljon harjoittelulla mahtaisin saada tasapainoa parannettua. Paljonko joudut huomioimaan selkää harjoittelussa? Oletko korvannut liikkeitä tai joudutko jättämään jotain liikkeitä tekemättä?

    • En ole jättänyt tekemättä/joutunut korvaamaan ainakaan tähän mennessä mitään, mutta huomaa varsinkin vikoissa toistoissa jotain esimerkiks pystypunnerusta käsipainoilla istuen tehdessä, että selkä jotenkin mutkistuu ja vaan toinen puoli saa tehtyä liikkeen loppuun kunnolla, kun toinen käsi tekee sellasen pienen lisämutkan ts. nojaa varmaan toisen käden painoon enemmän:D Samoin kulmasoutua tangolla peilin edessä tehdessä huomaa toispuoleisuuden peilistä kun vetää tangon napaan. Itsellä ei sen kummempia keinoja oo siis käytössä muutakun liikkeissä peilin kautta yrittää pitää liikeradat mahdollisimman suorina ja keskittyä molempien puolien tuntumaan, joskus meinaan hädällä tehdessä kulmasoutukin meinaa tuntua paljon enemmän vaan toisella puolella:) Mulla ei tosin mikään hirveän paha skolioosi ole eli ei haittaa normi elämää ollenkaan, mutta huomaa selvästi joissain liikeradoissa vinoumat ja tasapuolisen tuntuman saaminen on välillä hankalaa:)
      Itellekin tekis kyllä hyvää saada neuvoja joltain asiantuntijalta tai fysioterapeutilta, joka näkis henk.koht miten selkä ja lihakset liikkeissä liikkuu. Pahemman laatunen skolioosi kun mun niin varmaan kyllä vaikuttaa monissakin liikkeissä ja vaikeuttaa sitä ”normi” reenausta:/ Tsemppiä selän kanssa!:)

  2. Täällä kohtalotoveri, jolla skolioosi jouduttiin leikkamaan elokuussa 2014. 10 vuotta ehdin siitä kärsiä ja taistelin vastaan. Blogini kertoo leikkauksesta selviämisestä ja toivottavasti pian salille paluusta 🙂 Tsemppiä, tiedän miten hankalaa eläminen skolioosin kanssa voi olla ja tiedän, miten kroppa tuntuu epätasapainoiselta. Urheilu, venyttely ja hieronnat itse koin helpottaviksi, ne auttoivat ainakin hetkellisesti jumeihin 🙂

    Ihanaa ja värikästä syksyä! ❤

    http://www.fightbackstu.fitfashion.fi

    • Joo hieronta on kyllä iso <3 Just tällä viikolla kävin parikin kertaa selkää murjomassa vähän liiankin pitkäks venyneen tauon jälkeen ja kyllä nyt taas ihan erilailla taipuu!:D Hurjasti tsemiä sulle parantumiseen!!:)

 
Tykkää jutusta