Yksinkertainen protskuherkku omenasoseella

Kun ainainen kylmä maitorahka marjoilla alkaa kyllästyttää, on kivaa vaihtelua syödä ilta- tai välipalaksi lämmintä ”makeaa munakasta” vähän kuin lettujen korvaajana (ainakin itselleni:D)

Ohje on superhelppo ja nopea:

-4 munanvalkuaista

-100g raejuustoa

-Paistamiseen tippa kookosöljyä

-Pinnalle kanelia, steviaa ja omatekemää omenasosetta/marjoja

Noilla määrillä annoksesta tuli aika pieni, joten valkuaisia, raejuustoa, banaania tai kaurahiutaleita seokseen lisäämällä annoksesta tulisi heti paljon täyttävämpi, mutta maitorahkan korvaajana halusin pitää sörsselin yksinkertaisena ja mahdollisimman proteiinisena.

Oon tehnyt samaa ohjetta monta kertaa käyttämällä maitorahkaa raejuuston sijaan, mutta nyt kun oli sopivasti puolikas raikkaripurkki jääkaapissa, niin sekoitin sen valkuaisten kanssa sekaisin ja heitin seoksen öljyn kanssa pannulle. Raejuusto suli juustomaiseksi, joten koostumus oli vetelämpää, kuin maitorahkan kanssa ja seosta oli vaikea pitää kasassa pannulla kääntövaiheessa. Ulkonäkö ei kuitenkaan kerro mausta, sillä pidin tästä enemmän kuin maitorahkaversiosta, sillä sulanut raejuusto oli ihanan juustomaista, pehmeää ja koko setti oli mehevä, eikä yhtään kuiva.

IMG_3970 IMG_3974Omenasoseen tein jo aiemmin alkusyksyllä. Soseen sovelsin näin: Keitin omenalohkoja kuorinensa vedessä. Jätin vähän vettä pehmenneiden omenoiden kanssa kattilanpohjalle ja heitin sekaan vähän kanelia ja steviaa. Survaisin seoksen soseeksi sauvasekoittimella ja kippasin pakastusrasiaan. Vot! Helppoa ja hyvää sosetta puurojen, maitorahkan ja munakkaiden päälle sokerisen hillon sijaan:)

IMG_3980 IMG_3981

Levon jälkeinen energialataus

Viikonlopun lepopäivät teki tehtävänsä, sillä ero perjantaisen ja maanantaisen reenin välillä oli huikean suuri. Siinä missä perjantain reenissä oli vähän väkisinvääntämisen meininkiä, luisti koulunjälkeisellä maanantaisalilla paremmin kuin hyvin. Painoja sai nostaa monissa liikkeissä ja reenin päälle hikoiltava aerobinenkin kulki varsin mallikkaalla sykkeellä alusta loppuun ilman jaksamattomuuden tuskaa.

IMG_20131125_205505 IMG_20131125_205939Näin sen taas huomas levon tärkeän merkityksen kropalle ja mielelle. Pää selkenee, lihaskipu hellittää, energiavarastot täyttyy ja tärkeimpänä lihakset saa rauhassa aikaa palautua rasituksesta ja sitä myöten kasvaa. Salille meno on aina kivaa, mutta extrakivalta se tuntuu muutaman lepolatauspäivän jälkeen, kun mieli halajaa hikeä ja reeni puree taas kunnolla.IMG_20131125_210128IMG_20131125_235117Täydentyneistä energiavarastoista riitti hyvin extratehoja myös sekä eiliseen että tänaamuiseen reeniin. BC:ssä tää viides viikko on kevennetty viikko ja viikonloppuna onkin tiedossa BC:hen kuuluva aineenvaihduntaa ja jaksamista tehostava tankkauspäivä kera joulutorttujen, glögin, minikuusenkoristelun ja joululaulujen. Vaikka herkkuja tai varsinkaan mitään ilman BCtäkään mun ruokavalioon kuulumattomia höttöhiilareita ei ole tullut erityisemmin kaivattua, on hiilareilla ja tutusta poikkeavalla ravinnolla tehtävä tankkaus varmasti tarpeellinen ”ärsyke” keholle ja sen toiminnalle.

Sunnuntaina avataan myös ensimmäinen joulukalenteriluukku! Itse lasken tänvuoden yöt jouluun suklaattomalla versiolla, mutta onneks kämppiksellä on se rakas, perinteinen ja jokavuotinen pakollinen euron suklaajoulukalenteri hommattuna, niin pääsen fiilikseen täysillä mukaan. Ja vaikka joulu lähestyykin kovaa vauhtia, niin vielä on kuitenkin hyvää aikaa reenata! Saa sitten tyytyväisenä ja herkkunsa ansainneena istahtaa rakkaiden kanssa joulupöydän antimien ääreen:)

Viikon puoliväli käsillä, pahin takana ja paras edessä! Reeni-iloa!