RANDOMNESS

Viikon hyvä elämä: Uus supersöpö sheikkeri ja protskujauhe. Yks viikon lounaista eli kanaa, täysjyväriisiä, parsaa, salaattia, raejuustoo. Ja fiilistelykuva siitä, et mun mahassa näkyy jotain.
 Alla vastapainoks viime viikonlopun herkuttelua eli ”aamubrunssia”: vastapaistettuja porkkanasämpylöitä, VOITA, JUUSTOO, DUMLEKAAKAOO, TUOREMEHUA, LEIKKELETTÄ (Kylhän se perus joka aamunen puuroki siel näköjää vilkkuu…) 
Tästä päästäänkin aasinsillalla liikuntaan ja ruokavalioon. Urheilu on kuulunu mun elämään ihan pienestä asti. Oon harrastanu kilpahiihtoo, yleisurheilua, pesistä, liikuntakerhoa+tanssia, lenkkeilyä ja viimeset kaheksan vuotta korista. Ja nyt syksyllä enemmän ryhmäliikuntatunteja. Ruokavalio on ollut yleinsä basic kouluruokaan, einesruokiin ja leipiin painottuvaa ja perussuomalaisittan liian vähän kasviksia sisältävän olonen. 
Yläkouluaikoina olin kunnon stigaro ja pystyin veteleen sipsipusseja parikin kertaa viikossa ”ihan vaan huvikseen” eikä näkyny missään. Lukiossa sit kun pituuskasvu oli ohi rupes kilot jäämään ja  havahduin yhtäkkiä lisämassaan ja olin et omg, vaikka tosiasiassa olin vaan muuttunut stigarosta normaalin painoseks. Sit asetin yhen tavotteen ja laihduin neljän kk sisällä aikas montakin kiloa, mut täysin väärin keinoin. Tollon mulla ei ollut hajuakaan mistään terveellisestä ja ravitsevasta ruokavaliosta, vaan seurasin pelkkiä kaloreita ja saatoin koostaa päivän sallitut kalorit jostain ihan mössöruoasta tai herkuista ja sit kärvistelin illalla hirveessä nälässä ja olin ihan loppu koko ajan. Ei ollu hyvä keino se. 
Viimesen puolentoistavuoden aikana kaikki ravintoasiat on alkanu enemmänkin kiinnostaa ja viime keväänä elin jo aika terveellisesti, mut kesällä pitkien työpäivien takia ei todellakaa jaksanu tehä kotona mitään ruokaa, vaan söin melkein aina einesruokia töissä ja se näky ja tuntu kesän lopulla sellasena löysänä hiilariturvotuksena. Kesän lopusta tähän asti oon tarkkaillu ruokavaliotani paljon ja kirjaanki ruokani joka päivä nettiin sellaseen ohjelmaan, josta pystyy tarkkaileen protskun/hiilarien/rasvan jakaantumista ja ohjelma neuvoo monin tavoin sua. (Ruoat ja viikon liikunnat oon kirjannu jo viimeset kolme vuotta ylös nettiin, mut nykyään enemmällä panostuksella asiaan)
 Viikolla suunnittelen mun päivän ruoat etukäteen ja syön aina aamupalan, lounaan, välkkärikahvin, päivällisen ja yleinsä (mahdollisen)iltareenin jälkeen jotain protskua. Ruispuuro, maitorahka, raejuusto, runsaskuituset näkkärit, salaatit, hedelmät, liha/kana/kala on pop ja kohtuullisessa määrin myös täysjyväriisi,peruna,tummamakaroni jne. Oon karsinut mahdollisimman paljon kaiken ”vaaleen” plus kaikki rasvaset jutut ja einesruoat pois ja tää näkyy ainakin siinä, että ei oo viikolla mitään turhaa turvotusta! Viikonloppusin kun herkuttelee esim. vaikka vaan noilla sämpylöillä ja syö enemmän hiilareita ja suolakeksejä tms niin heti on hirvee turvotus ja huono olo päällä. Hassua on myös, että ennen herkkuina pystyin helpostikin vetään sipsipussin ja dipin ja tollaset sämpylät etc oli ihan basic ruokaa. Nyt ne sämpylätkin on ihania herkkua, joita oikein odottaa. Ostin myös viime viikkonlopuks sipsipussin, josta en pystyny syömää puoliakaan kun tuli ihan hirvee olo ja annoin loput veikalle. Porkkanat ja dippi, best. Suklaan ja irtokarkkien osalta sanottakoon se, että niitä kyllä pystyn vetää niin paljon ku napa ruskaa ja ai että kun maistuu irttarit hyviltä viikonloppuna, kun on viikon syönyt terveellisesti ja voi hyvällä omallatunnolla pitää herkkupäivät:)
Ripset on todettu hyväks oman itsetunnon boostina, alakuvassa minä meikittä menossa nukkuun WATTAA tekeekö ne ripset muka noin paljon, etten enää näytäkään ihan ruikulta ilman meikkejä. Tosin aika kalliikshan nää tulee, mut aion ainaki nyt joulun ja uudenvuoden ajaks käydä vielä huollossa.
Ps. Kaikki ravintoasiat/liikunta/reenaus jne on tällä hetkellä pinnalla joka paikassa, kun terveelliset elämäntavat/urheilu/sali ja fitnessmaailma innostus on kovassa buustissa Suomessa niin ymmärrän, että jokaisella on omat tapansa ja ajattelumallinsa näistä asioista, että en todellakaan väitä mun tekevän kaiken mitenkään täydellisesti tai edes hyvin. Tällä hetkellä tällänen ravinto vaan tuntuu sopivan just mulle. Paljon on vielä opittavaa ja testailtavaa siinä, mikä sopii omalle keholle ja mikä on oikeesti hyvää ja terveellistä ravintoo, mut kokeilemalla oppii:) Reenaustakin pitäis monipuolistaa, tehä kovemmalla teholla ja lisätä…Kaikkihan me ollaan täällä oppimassa ihmisinä ja herkutellakin pitää, kuten mä aina viikonloppusin, koska syöminen on vaan parasta eikä näitä ravintoasioitakaan kannata ottaa liian tosissaa!;) Jokainen taaplatkoon tyylillään ja elä ja anna toisten elää haha mitäs vielä, MORJENS!
Sade

Yksi vastaus artikkeliin “RANDOMNESS”

 
Tykkää jutusta